Paskutiniame savo laiške tu tarp kitko užsiminei, kad globotinis nuo pat savo atsivertimo lanko vieną bažnyčią ir tik ją vieną, ir kad ji jam ne visiškai patinka. Ar galiu paklausti` ką tu sau manai? Kodėl nepraneši man, kokios yra jo įštikimybės tai bažnyčiai priežastys? Ar nesupranti, kad jeigu dėl to kaltas ne abejingumas, prasti mūsų popieriai? Be abejo. tu žinai, kad jei žmogaus neįmanoma pagydyti nuo lankymosi bažnyčioje, kita geriausia priemonė yra varinėti jį per visas aplinkinės bažnyčias, ieškant tos, kuri jam ,,tiktų", tol, kol jis pasidarys bažnyčių tyrinėtoju ar dideliu Žinovu.
Daryti tai reikia dėl akivaizdžių priežasčių. Pirmiausia visada turi būti puolama parapijos bendruomenė, nes joje, suburtoje ne pagal pomėgių, o pagal vietos požymį, skirtingų luomų ir mąstysenos žmonės sudaro sąjungą, kokios ir trokšta Priešas. Kita vertus, kongregacijos principas kiekvieną bažnyčią paverčia savotišku klubu, kuris, jei viskas gerai klojasi, tampa uždaru rateliu ar frakcija. Antra, ,,tinkamos" bažnyčios ieškantis žmogus pripranta kritikuoti, tuo tarpu Priešas nori. kad jis butų mokinys. Bažnyčioje iš pasauliečių 'jis reikalauja nusistatymu, kuris, tiesą sakant, gali kritiškai žiurėti į tai, kas netikra ar neišganinga, tačiau kuris tuo pat melu lieka lika kritiškas ta prasme, kad neduoda jokio įvertinimo-žmogus negaišla veltui laiko galvodamas apie tai, kas atmetama, bet lieka atsivéręs, nieko nesiaiškindamas, nuolankiai priimdamas maistą, kuriuo peni. (Matai, koks jis panaikintas, visai ne dvasia, koks nepataisomai vulgarus!) Šitoks nusistatymas, ypač pamokslo metu, sukuria sąlygas (itin nepalankias visai mūsų politikai), kuriomis nuvalkiotos tiesos gali garsiai prabilti žmogaus sielą. Vargu ar yra toks pamokslas ar tokia knyga, kurie būtų mums nepavojingi, jeigu jie priimami su tokiu nusistatymu. Taigi, prašau tave, krutinkís ir kuo greičiau siųsk tą kvailį per aplinkinės bažnyčias. Ligšiolinė tavo veikla nedaug tesuteikė mums pasitenkinimo.
Abi artimiausios bažnyčios - jomis pasidomėjau mūsų raštinėje - turi savų privalumų. Pirmosios jų vikaras yra žmogus, taip ilgai skiedęs vandeniu tikėjimo tiesas, norėdamas, kad jas lengviau suprastų tariamai nepatikli ir kietakaktė parapijos bendruomenė, kad galų gale jis pats
pradėjo stulbinti parapijiečius savo netikėjimu, o ne vice versa. Jo atliekamos apeigos vertos pasigėrėjimo. Norėdamas apsaugoti parapijiečius nuo visų ,,sunkumų", jis atsisakė skaitinių ir privalomųjų psalmių, ir dabar, patsai to nepastebėdamas, it voverė sukasi mažame penkiolikos jo
mėgstamų psalmių ir dvidešimties pamokymų rate. Todėl mums negresia pavojus, kad ar jo avys pasieks jiems dar negirdėta Rašto tiesa. Bet tikriausiai tavo globotinis nėra pakankamai kvailas šiai bažnyčiai -- ar kol kas nėra?
Kitoje bažnyčioje turime tėvą Spyglį. Žmonės dažniausiai sunkiai įkanda jo nuomonių įvairovę ir negali suprasti, kodėl jis vieną dieną būna beveik komunistas, o kitą priartėja prie savotiško teokratinio fašizmo, trečią dieną - scholastas, ketvirtąją - pasirengęs išvis paneigti žmogaus protą; penktąją visa galva pasineria į politiką, o šeštosios rytą skelbia, kad Visos pasaulio valstybės vertos vienodo ,,pasmerkimo". Mes, suprantama, matome jungiančiąją grandį, ir tai yra Neapykanta. Tasai žmogus tiesiog nemoka skelbti ko nors, kas neapstulbintų, nenuliūdintų, nesutrukdytų ar nepažemintu jo tėvų ir jų draugų. Pamokslas, kuris žmonėms būtų toks pat lėkštas, kaip ir jų skanduojami posmai. Turi ir nesąžiningumo gyslelę; mes mokome jį sakyti: ,,Bažnyčios nuomone..." ir turėti galvoje neabejoju, kad neseniai tai perskaičiau Maritaino ar kito panašaus veikėjo raštuose". Tačiau privalau perspėti, kad jis turi vieną lemtingą ydą: jis tikrai tiki. Ir tai gali viską sugadinti.
Tačiau abiem bažnyčioms būdingas vienas geras bruožas - tai frakcijų bažnyčios. Kiek pamenu, jau perspėjau tave, kad jeigu nepavyksta sulaikyti globotinio nuo bažnyčios, reikia bent pasistengti, kad jis taptų aršus kurios nors frakcijos jos viduje pasekėjas. Aš kalbu ne apie tikėjimo dogmas: kuo abejingiau jis jas žiūrės, tuo geriau. Ir ne nuo dogmų priklauso Inusų padaromo blogio apimtis. Tikrąjį malonumą pajunti sukeldamas neapykantą tarp tų, kurie sako ,,Mišios", ir tų, kurie sako ,,šventoji Komunija", kai nei viena, nei kita puse nesugeba paaiškinti skirtumo tarp Hookcrio ir Tomo Akviniečio doktrinų su logišku nuoseklumu, kuris išsilaikytų bent penkias minutes. Taip pat ir visi kiti bejausmiai daiktai - žvakės, drabužiai ir kas tik nori dar - yra puiki dirva mūsų veiklai. Mes visai pašalinome iš žmonių protų visą didžiausio iš kenkėjų Pauliaus mokymą apie maistą ir kitus neesminius dalykus - būtent, kad žmogus, neturintis skrupulų, turi visada nusileisti skrupulingam žmogui. Gal tu manai, kad jie nesupras tokio pritaikymo? Galbūt tu tikiesi išvysti, kaip ,,blogasis" dvasininkas keliaklupsčiauja ir žegnojasi tik tam, kad jo ,,gerojo" brolio nepatvari sąžinė nepultų nepagarba, o ,,gerasis" brolis susilaiko nuo tokių pratybų, kad tik nepaskatintų ,,blogo- jo" brolio stabmeldystei? Taip ir būtų atsitikę, jeigu ne mūsų nepaliaujamas triūsas. Be jo Anglikonų Bažnyčios
papročių įvairovė būtų tapusi tikru šiltnamiu labdarai ir nusižeminimui.
Tave mylintis dédé Paralius
.............Šeimos nesantaika civilizuotame pasaulyje paprastai įsikūnija žodžiuose, kurie, surašyti popieriuje, atrodytų visai nekalti (žodžiai savaime nėra įžeidūs), 0 ištarti atitinkamu tonu ir metu, beveik prilygsta antausiui. Kad šis žaidimas tęstųsi, judu su Pludungiu turite žiūrėti, kad tie abu
kvailiai viską matuotų dvigubu matu. Reikia stengtis, kad tavo globotinis reikalautų, idant visi jo žodžiai būtų priimami už gryną pinigą nė akimirkos jais nesuabejojant, tuo tarpu klausydamas savo motinos žodžių, jis turi kuo išsamiausiai ir kuo jautriausiai juos gilintis, ieškodamas intonacijoje ir kontekste užslėptų poteksčių ir ketinimų. Motiną reikia pakurstyti daryti tą patį jo atžvilgiu. Tada po kiekvieno kivirčo jie išsiskirs įsitikinę arba beveik neabejodami, kad jie yra visai nekalti. Juk tu žinai, kaip būna: ,,Aš tik paklausiau jos, kada bus vakarienė, o ji užsiplieskė." Šiam įpročiui gerai įsišaknijus, galėsi linksmintis matydamas, kaip žmogus sąmoningai sviedžia įžeidimą ir kartu jaučiasi esąs nuskriasustas, jei pasiekia tikslą. ..........
Mano mielasis Nelabuk!
Matau, jog tu atidžiai seki, ką skaito tavo globotinis, ir rūpiniesi, kad jis kuo daugiau bendrautų su savo draugais materialistais. Bet ar nesi truputį naivokas? Rašai taip, tarsi tikėtum, jog diskusija gali padėti tau išplėšti jį iš Priešo nagų. Taip galėtų būti, jeigu jis būti gyvenęs prieš kelis šimtmečius. Anais laikais žmonės gerai mokėjo skirti įrodytus dalykus nuo neįrodytų, ir jei kas būdavo įrodyta, – jie tuo tikėdavo. Mąstymą jie dar tebesiedavo su veiksmu ir buvo pasirengę leisti savo gyvenimą, remdamiesi loginiais išprotavimais. Bet mums beveik iki galo pavyko tai ištaisyti pasitelkus savaitraščius ir kitus panašius ginklus. Tavo globotinis dar berniukas būdamas priprato nešiotis galvoje jaukiai sugyvenančias nesuderinamas pasaulėžiūras. Mokymus jis skirsto ne į ,,teisingus" ar ,,neteisingus", bet į ,,akademiškus" arba ,,praktiškus", ,,atgyvenusius" arba ,,šiuolaikinius", ,,tradicinius" arba ,,negailestingus". Idant išlaikytum jį atokiai nuo Bažnyčios, savo sąjungininku kvieskis ne diskusiją, o tuščius plepalus. Negaišk laiko įtikinėdamas jį, jog materializmas yra tiesa! Įteik jam, kad materializmas yra stiprus arba rūstus, arba drąsus, – kad tai ateities filosofija. Kaip tik tokie dalykai jam ir rūpi.
Diskusijos bėda yra ta, kad ji visą kovą perkelia į Priešo teritoriją. Jis irgi moka diskutuoti, nors mano tau siūloma tikrai praktiška propaganda ilgus amžius sugebėjo parodyti Jį silpnesniu už Mūsų Tėvą, kurs yra Apačioje. Diskusija pati savaime pažadina globotinio protą, ir kas gali pasakyti, kur jis tada mus nuves? Net jeigu kartais minčių eigą pavyktų iškreipus pasukti savo naudai, tu pamatysi, kad šitaip skatini globotinio įgimtą įprotį domėtis visuotiniais dalykais ir atitraukti jį nuo betarpiškos jausminės patirties. Tavo uždavinys – prikaustyti jį prie jos. Išmokyk jį vadinti tai ,,tikru gyvenimu" ir neleisk susimąstyti, ką galėtų reikšti ,,tikras".
Atmink, kad Jis, priešingai tau, nėra gryna dvasia. Niekada nebuvęs žmogumi (ak, tas bjaurus mūsų Priešo pranašumas!), tu nesuvoki, kaip smarkiai juos yra pavergusi šiokiadienybė. Sykį turėjau globotinį, tvirtą ateistą, kuris buvo įpratęs leisti laiką prie knygų Britų muziejuje. Vieną dieną jam šitaip sėdint ir skaitant, aš pajutau, kad mintys jo galvoje pasuko negera linkme. Suprantama, jo pašonėje akimoju išdygo Priešas. Dar nespėjęs susigaudyti, aš pamačiau, kaip ima griūti mano dvidešimties metų darbas. Jeigu pametęs galvą būčiau pabandęs gintis diskusija, būčiau buvęs sutriuškintas. Iškart kirtau į tą vietą, kurią geriausiai buvau užvaldęs, ir pakišau mintį, jog jau pats metas papietauti. Matyt, Priešo atsakomasis smūgis (juk žinai, kad niekada negali gerai nugirsti, ką Jis jiems sako?) buvo mintis, jog tie apmąstymai yra svarbesni už pietus. Bent jau aš taip manau, nes kai aš jam tariau: ,,Žinoma. Pernelyg svarbūs, kad imtumeis jų tuščiu skrandžiu", globotinis gerokai pralinksmėjo, o kai dar pridūriau: ,,Kur kas geriau ateiti pavalgius ir vėl to imtis praskaidrėjusia galva", – Jis jau buvo pusiaukelėje link durų. Kai jis atsidūrė gatvėje, mūšis buvo laimėtas. Aš parodžiau jam laikraščių pardavėją berniūkštį, kuris šūkaliojo popietinio numerio naujienas, ir pro šalį važiuojantį 73-ią autobusą, ir dar nespėjus jam nulipti laiptais, įkaliau jam tvirtą įsitikinimą: kad ir kokios keistos mintys užplūstų galvą žmogaus, kiurksančio prie knygų, geras gurkšnis ,,tikro gyvenimo" (jam tai buvo berniūkštis ir autobusas) įtikina, jog visi tie dalykai paprasčiausiai negali būti teisingi. Jis žinojo, kad vos ne vos išsisuko, ir vėlesniais metais mielai šnekėdavo apie ,,nenusakomą tikrovės pojūtį, kuris galų gale mus ir apsaugo nuo loginio mąstymo sukeliamo proto aptemimo". Dabar jis saugus Mūsų Tėvo namuose.
Ar tau kas nors aiškėja? Dėka variklio, kurį paleidome juose prieš daugelį šimtmečių, jie dabar nieku gyvu nenori patikėti nesuprantamais dalykais tol, kol jiems prieš akis stovi suprantami. Be paliovos kimšk jam į galvą daiktų ir reiškinių ,,kasdieniškumą". Svarbiausia – nebandyk naudotis mokslu (turiu galvoje tikruosius mokslus) kaip ginklu kovai su Krikščionybe. Tie mokslai paskatins jį galvoti apie reiškinius, kurių jis negali paliesti ir pamatyti. Jau būta liūdnų atvejų su šiuolaikiniais fizikais. Jeigu jam jau lemta kapanotis moksluose, pririšk jį prie ekonomikos ir sociologijos, neleisk nutolti nuo neįkainojamo ,,tikro gyvenimo". Tačiau geriausia yra išvis neprileisti jo prie mokslo knygų, įpiršti didžią nuomonę, kad jis viską jau seniai žino ir kad tai, ką jis atsitiktinai išgirsta ar perskaito, tėra ,,šiuolaikinių tyrimų rezultatas". Atmink, jog tu esi tam, kad apsuktum jam galvą. O pasiklausius kai kurių jaunųjų nelabųjų kalbų, galėtum pamanyti, jog vienintelis mūsų darbas yra mokyti!
Tave mylintis dėdė Paralius
Iš anglų kalbos vertė Zigmantas Ardickas, Kęstutis Šidiškis
C.S. Lewis. Kipšo laiškai. Katalikų pasalio leidiniai, 2011.
http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2011-05-19-c-s-lewis-kipso-laiskai/63046
Puiki knyga, tikras gyvenimo vadovėlis, karts nuo karto vis skaitau ją iš naujo, kad neužsimirščiau :thumbup:
Seniai skaičiau jau.
Dabar kai paskaičiau ištrauką iš pačio pirmo pranešimo, tai pamačiau kokia ta knyga aktuali mūsų laikams ir mūsų situacijai :)
O tai tik tiek tų "kipšo laiškų" ir tebus? Kur tęsinys? Antras laiškas kur kas įdomesnis už pirmąjį, o paskutinysis ( viso 33 laiškai) laiškas apskritai pats įdomiausias. Dar jei ir banketo "tostą" pridėtum (pati knygos pabaiga), iš viso gerai būtų. Tai visos C.S. Lewis knygos "kipšo laiškai" nebus? O tikėjausi ją nors čia lietuviškai perskaityti. ::)
Tiems, kas neturi knygos ar neturi laiko jos skaityti, yra nebloga išeitis - Marijos Radijas pradėjo jos skaitymą:
http://www.marijosradijas.lt/radijo-laidos/332-krik%C5%A1%C4%8Dioni%C5%A1ki-skaitymai.html
Tik kažkodėl ten dar neįdėti archyvai.