rugsėjo 30, 2020, 04:39:53

Naujienos:

Kokie šaunūs yra ištikimi VIEŠPATIES žmonės!
Būti su jais man didžiausias malonumas. Ps 15 (16) - 3


Religinė puikybė (apsižavėjimas, "prelest")

Pradėjo kukulis, vasario 12, 2014, 16:00:28

0 Nariai ir 1 Svečias peržiūrinėja šią temą.

Žemyn

kukulis

Kadangi forumo prezidentas (    :P  ) leido, tai sukūriau šitą temą.

Pirmiausia apie ką norėčiau užsiminti, tai paties termino apibrėžimas.
Gal vėliau būtų galima pereiti prie šio termino apimamos srities, ir gal būt asmeninės su šia sąvoka susijusios patirties.

Pirmiausia dėl termino.
Tomas M. rašė, kad geriausias vertimas būtų "puikybė", bet aš su tuo nesutikčiau. Taip - "apsižavėjimas" yra puikybė, tačiau ne visokia puikybė yra apsižavėjimas, taip kaip visos silkės yra žuvys, bet ne visos žuvys yra silkės. ;)  Šiuo atveju apsižavėjimas būtų silkė, o puikybė žuvys. :)
Pvz. koks nors ateistas gali būti labai didelėje puikybėje sakydamas "visi tikintieji yra kvailiai, o aš ateistas - modernus žmogus", bet ar jį galėsim pavadinti apsižavėjusiu? Manau ne, jis tiesiog yra išpuikęs  :-\.

Bandykim siaurinti: "religinė puikybė". Tačiau išgirdus pasakymą "religinė puikybė" gali atrodyti, ne vien žmogaus asmeninis savęs išaukštinimas, bet tiesiog savo religijos iškėlimas aukščiau virš kitų, o tai bus ne tiesa, nes prelest arba apsižavėjimas žymi asmeninę žmogaus būseną.

Todėl siūlyčiau naudoti terminą "apsižavėjimas".

Kol rašiau apie termino apibrėžimą, kažkur dingo noras rašyti apie kitus šios sąvokos aspektus, tai gal tegul forumiečiai broliai ir sesės Kristuje pirmi pasisako :)

Pilgrim

Прелесть
Paliečiam labai gilią temą. Šis terminas plačiai taikomas Rytų krikščionybės dvasingumo tradicijoje.
Terminas yra daugialypis.
Nėra tikslu "puikybė", bet praktikoje kai kuriais atvejais gali pasireikšti per puikybę.
Nėra tikslu ir "apsižavėjimas", tačiau praktikoje gali pasireikšti ir tokiu būdu.
Gal tiksliau Прелесть nagrinėti, kaip reiškinį, kuris žmogaus gyvenime pasireiškia įvairiais būdais.

Silvija

Ar tai nebus 7-oji yda pagal šį sąrašą? :-\

8-osios apibūdinime rašoma, kad jos abi labai susijusios.

kukulis

Aš kažkaip nepriskirčiau apsižavėjimo prie konkrečios ydos, o tik kaip tam tikros ydos požymį/vaisių; konkrečiai - puikybės, bet gal ir tuščiagarbiškumo.

Taip sakant yra yda, o yra jos pasekmė, taip kaip yra medis ir jo vaisius, bet vaisius ir medis yra atskiri dalykai. Tik tiek, kad be apsižavėjimo, puikybė turbūt užaugina dar ir kitus vaisius ... tai čia skiriasi nuo augalo, kuris augina vienos rūšies vaisius. Tuo tarpu puikybė augina įvairių rūšių vaisius.

Tomas M.

Sutinku, kad Прелесть yra puikybės poskyris, atspalvis, pasireiškimas ar kažkas tokio,  kaip ir Мнение. Ir toks jausmas, kad tame video, nors kalbėjo apie Прелесть, bet tema nukrypdavo ir į kitus puikybės pasireiškimus, nes toks jausmas, kad dažnai jie persipynę.

Todėl manyčiau šioje diskusijoje nereikėtų apsiriboti vien "apsižavėjimu", bet labiau akcentuoti puikybę, pasireiškiančią savo dvasinio stovio vertinime. Reikalas toks, kad mes dar per mažai patirties turime, kad tiksliai įvardintume savo puikybės diagnozę, tad geriau bendresniu aspektu šnekėti. Kaip manote?  :-\

P.S. Naujom temom kurti visai nebūtina gauti "forumo prezidento" leidimą  8)

Pilgrim

Iš karto atsiprašau, kadangi daug informacijos bus originalo kalba  :(
Прелесть
Pradėkime nuo  žodžio analizės
šis terminas apskritai naudojamas keliomis prasmėmis,
pvz. kvantinėje fizikoje vienas iš spalvotųjų kvarkų, b-quark (beauty quark) vadinamas преле́стный кварк, краси́вый кварк.
Tačiau Rytų krikščionybės dvasingumo tradicijoje juo apibrėžiama viena iš žmogaus būsenų, į kurias šis "įkrenta". Didelė dalis dvasios tėvų šią būseną vadina dvasine liga.
Žodis пре́лесть kildinamas iš senosios slavų kalbos (лесть -- ложь, обман).
Taigi pažodžiui пре́лесть yra melas, apgaulė. O dar tiksliau savęs apgavimas, saviapgaulė, buvimas klaidoje.

Semantinės žodžio reikšmės
Jei matėt "Žiedų valdovą" rusų kalba  ;) Tai vienas iš veikėjų Golumas žiedą vadina моя прелесть.
1. то, что привлекает, приманивает
2. то, кто (или что) возбуждает восхищение, пленяет, очарует; очарование, манящая приятность
3. обман, обольщение 
4. церк. соблазн, совращение от злого духа

Святитель Игнатий Брянчанинов apie tai rašo:
CitataПрелесть есть повреждение естества человеческаго ложью. Прелесть есть состояние всех человеков, без исключения, произведенное падением праотцев наших. Все мы - в прелести. (Начало 3 Слова преподобнаго Симеона Новаго Богослова. Издание Оптиной Пустыни 1852 года). Знание этого есть величайшее предохранение от прелести. Величайшая прелесть признавать себя свободным от прелести. Все мы обмануты, все обольщены, все находимся в ложном состоянии, нуждаемся в освобождении истиною. Истина есть Господь наш Иисус Христос (Иоан 8,32; 14,6).

Šie jo žodžiai labai koncentruotai išreiškia Ortodoksų bažnyčios mokymą: прелесть -
Citata«повреждение естества человеческого ложью».

Na ir plačiau gal būtų taip:
CitataПрелесть - состояние ложного духовного самосознания, при котором тонкое действие собственных страстей (прежде всего тщеславия) и воздействие на душу и тело падших духов субъективно воспринимается человеком как Божественная благодать и, в крайней форме, как святость. Прелесть означает самообман, самообольщение. Человек думает, что он идет по правильному пути, а на самом деле идет по ложному.


Преподобный Григорий Синаит nurodo priežastis:
CitataНадо знать, что прелесть имеет три главные причины - гордость, зависть бесов и наказательное попущение.
Причины же гордости - суетное легкомыслие (или тщеславие),
зависти бесов - преуспеяние,
наказательного попущения - греховная жизнь.


Veikiant šioms priežastims kyla pasekmės, jos gali būti dėl:
1. «от неправильного действия ума», мечтательность (сновидения, неправильные ощущения или видения при молитве),
2. «от неправильного действия сердца», мнение (сочинение поддельных, благодатных ощущений и состояний; одержимый этою прелестью мнит о себе, сочинил о себе "мнение", что он имеет многие добродетели и дары Святого Духа).

Св. Феофан Затворник:
Citata«Справедлива также боязнь прельщения... бывает мысленная прелесть - это самомнение; бывает внешняя - это светы, звуки, фигуры какие-нибудь. Плюйте на все сие... Вражье есть. Бес явился к одному, и ну кричать: "Христос идет, Христос идет!" Тот сказал ему: "Убирайся, прелесть лукавая, не пойдет ко мне Христос, ибо я крайне грешен". И бес исчез».


Skiriamos trys formos (три вида прелести)
1. Мнение (самомнение) -- когда человек мнит о себе нечто, будучи ничто . Симптомы: впавший в духовную прелесть присваивает себе достоинства, якобы данные Богом, и/или придумывает для себя несуществующие достоинства.
2. Воображение -- видение человеком внутри или вне себя того, чего на самом деле не существует. То есть в течение молитвы даёт волю блужданию своей фантазии на тему небесного и ложную сладость от этого занятия считает посещением благодати и любви Божией за своё усердие. В таком состоянии у человека могут быть зрительные, слуховые  и/или обонятельные галлюцинации. Также человек может впадать в эйфорию, сходную с наркотической.
3. Прямой обман человека, совершаемый демонами. В этом случае человеку могут быть реальные явления лже-«ангелов» и лже-«святых», то есть демонов, прячущихся за личинами ангелов и святых, дающих разнообразные советы, а также «помогающих» человеку в его делах. Также человек может слышать различные голоса, рекомендующие или даже требующие от него совершить некоторые действия, которые могут довести человека до прелести, сумасшествия или даже самоубийства.

Rytų asketai ir dvasios tėvai pateikia priemones arba "vaistus" gydymui:
1. жизнь по Евангельским заповедям;
2. участие в таинствах церкви;
3. откровение помыслов духовному отцу;
4. чистая молитва (без посторонних помыслов - как греховных, так и нейтральных и кажущихся духовными, особенно без воображения Иисуса Христа, святых, картин Рая и т. п. );
5. смирение;
6. послушание;
7. любовь ко всем ближним (и дальним);
8. благотворительность;
9. молитва о прельщенном человеке других людей праведной жизни.

Иеромонах Иов (Гумеров):
CitataСостояние это очень опасное. Обычно человек избавляется от него путем скорбей. Противоядием является смирение.

Sigitas

Ačiū jums, broliai ir sesės Kristuje, už šią temą ir medžiagą, kurią čia įdėjote! Pirmą kartą tai skaitau ir labai labai džiaugiuosi, randu savo puikybės apraiškas.  :ashamed:
,,Все мы - в прелести." -  :o  :swoon:
Jeigu nesunku, įkelkite dar medžiagos apie tai.
,,1. «от неправильного действия ума», мечтательность (сновидения, неправильные ощущения или видения при молитве)" - va čia tai save atpažinau.  :ashamed:
,,Обычно человек избавляется от него путем скорбей. Противоядием является смирение." - einu atgailauti.  :ashamed:

kukulis

Mane asmeniškai ši sąvoka sudomino dėl to, kad, atrodo, aš jos ieškojau norėdamas paaiškinti ką esu patyręs gyvenime.
Aišku visad apsižavėjimą mačiau kituose, bet ne savyje...  :ashamed:

Pvz. prieš atsivertimą nemėgau taip vadinamų davatkų, ir pagal jas didumoj sprendžiau apie praktikuojančius katalikus. Atsivertimo metu atėjo supratimas kad Dievas ir Jo malonė nėra tai, ką nujaučiau prieš atsivertimą; tuomet pradėjau svarstyti kas per dalykas tos davatkos ...

Prieš atsivertimą esu sutikęs / matęs keistus atsivertusius, kurie su biblija rankose rėkė gatvėje šaukdami apie Jėzų Kristų, pasaulio pabaigą ir pragarą. Po atsivertimo svarstydavau, kodėl man juos klausant apimdavo toks nemalonus jausmas "juk jie atsivertę kaip ir aš!(?)".
Kai sužinojau apie apsižavėjimo terminą, pradžioje padariau išvadą, kad nemalonus jausmas, atsiradęs juos klausant,  yra sukeliamas tuo kad jie yra apsižavėję, bet dabar manau, kad ir jie ir aš. :)

---

Dabar dėl ankstesniame įraše išgirsto pasakymo apie Ignacą Lojolą, esą jis buvo apsižavėjęs. Čia matau šiek tiek ir pačių pravoslavų apsižavėjimą, nes: Ignacas Lojola pats rašė apie tai savo atsiminimuose, kaip savo atsivertimo pradžioje matydavo kažkokį keistą krūmą, kurio regėjimo metu jausdavo keistą džiaugsmą, o jam dingus liūdesį. Vėliau supratęs kad dalis jo regėjimų, kuriuos patirdavo atsivertimo pradžioje, kyla iš demonų, jų pradėjo vengti ir pakeitė savo maldos būdą.

Vadinasi pradžioje savo atsivertimo jis tikrai buvo apžavėtas, bet vėliau dvasiškai subrendęs jis išėjo iš apsižavėjimo būsenos.

---

Taip pat reiktų pažymėti, kad pats atsivertimo momentas be abejo nėra siunčiamas velnio, o tik Dievo, nes velnias tikrai nedarys to kad žmogus iš ateisto ar abejojančio taps tikru tikinčiuoju. Vadinasi apsižavėjimas atsivertimo pradžioje atsitinka dėl žmogaus dvasinio nepatyrimo ir velnių įtūžio, kad žmogus gavo tikėjimo dovaną.

Pagrindinis kriterijus - vaisiai. Jeigu tam tikroje būsenoje būdamas žmogus kitus patraukia link Dievo, tuomet reiktų manyti, kad jame veikia Dievo malonė, o jeigu dėl jo veiklos kiti žmonės atstumiami nuo tikėjimo, tuomet jame greičiausiai veikia demoniškos jėgos. Todėl ir manau kad piktos davatkytės ir paklaikę "misionieriai" yra apsižavėjimo būklėje.


Tomas M.

Šitą manau reikėtų giliau pagvildenti:

Citata iš: kukulis  vasario 13, 2014, 19:18:36
Jeigu tam tikroje būsenoje būdamas žmogus kitus patraukia link Dievo, tuomet reiktų manyti, kad jame veikia Dievo malonė, o jeigu dėl jo veiklos kiti žmonės atstumiami nuo tikėjimo, tuomet jame greičiausiai veikia demoniškos jėgos. Todėl ir manau kad piktos davatkytės ir paklaikę "misionieriai" yra apsižavėjimo būklėje.


Tas "patraukimas prie Dievo" yra labai reliatyvi sąvoka, nes iš šventųjų gyvenimų matome, kad dažnai jie buvo nekenčiami ir atstumti pačių tikinčiųjų, todėl taip vienareikšmiškai vertinti nelabai gaunasi :-\

Antras svarbus dalykas yra tai, kad jei tik yra galimybė suvilioti sielą, velnias jai gali padėti net religiniuose reikaluose. Tokiu būdu norėdamas pastumti žmogų į puikybę, arba sugundyti sielos pardavimu, blogis gali pasiūlyti arba "apdovanoti" įvairiomis "dovanomis", kurios tą žmogų gali padaryti sėkmingu oratoriumi, "patraukiančių žmones prie Dievo". Kažkokioje knygoje apie tai plačiau rašė, bet dabar nepamenu kur.

Papildymas: pasirodo puikybė tikėjime gali baigtis labai tragiškai:

http://youtu.be/q11p8ZKSnHE?t=1h2m25s

Sigitas

Citata iš: kukulis  vasario 13, 2014, 19:18:36... Pagrindinis kriterijus - vaisiai. Jeigu tam tikroje būsenoje būdamas žmogus kitus patraukia link Dievo, tuomet reiktų manyti, kad jame veikia Dievo malonė, o jeigu dėl jo veiklos kiti žmonės atstumiami nuo tikėjimo, tuomet jame greičiausiai veikia demoniškos jėgos. Todėl ir manau kad piktos davatkytės ir paklaikę "misionieriai" yra apsižavėjimo būklėje.
Žinoma, vaisiai yra pagrindinis kriterijus. Visgi mes to pilno vaisiaus nematome. Va brolis Kristuje Tomas M. gerai pastebėjo: ,,tas "patraukimas prie Dievo" yra labai reliatyvi sąvoka...". Toji religinė puikybė, apsižavėjimas minimas ir C. S. Lewis knygoje ,,Kipšo laiškai". Pažodžiui nepacituosiu, tiesiog ten tas velnias dėdė rašo, jog naujai įtikėjusiam krikščioniui lengva įpiršti pasipuikavimą, būktais va, kokie mes, krikščionys, geri. Tai tikrai dažna klaida. Prisimenu tai savo tikėjimo kelionės pradžioje. Ypač momentais, kai artimiausi žmonės manęs nesuprasdavo, galvojo kad esu išprotėjęs ar kažkas panašaus, o aš tuo pačiu atseikėdavau - galvojau kokie jie vargšai, nes nepažįsta Dievo kaip kad mano broliai Kristuje ir aš pats.
Tas skelbimas gatvėje nuo bačkos ar kaip tais panašiai, manyčiau yra tos puikybės pasireiškimas. Man jis yra pažįstamas.  :ashamed:
Visgi kas dėl "patraukimo prie Dievo" manau, jog velnias to nenori ir neskatina.

kukulis

Taigi .. iki galo niekas niekad nėra aišku ..

Užtat teisingas priėjimas prie neaiškių dalykų, manyčiau toks: tai kas tau neaišku - palikti Dievui. Ypač svarbu neieškoti problemų kituose, o stengtis susitvarkyti su savosiomis. Pvz. jei kas nors sunervina galima taip sau pagalvoti "Kodėl tas žmogus mane sunervino? Gal problema ne jame, o manyje. Arba gal man jame nepatinka tai kas pas mane patį yra daug blogiau nei pas jį?".
Arba galima priimti tai kaip Dievo siunčiamą tau išbandymą ;)

Tačiau jeigu diskutuojame dėl koncepcijų, kurios yra atsietos nuo konkrečių asmenų, manyčiau turime 100% ginti savo tikėjimą.

Varlė keliauninkė

Radau labai trumpa ir tikslu diak. A. Kurajevo paaiskinima kas tai yra прелесть. Trumpai sakant, tai auksciausia melo forma, kai blogis pateikiamas kaip geris.

http://www.youtube.com/watch?v=jLVnJpewL7E

o mano galva, didziausio laipsnio melas sau yra galvoti, kad va jau nesi mele - kai tik taip pagalvoji, tai butinai kazkas atsitinka, kas irodo priesingai.. Man taip pastoviai :ashamed:

Silvija

Taigi, tie batiuškos tą patį sako, kad nėra nei vieno, kuris nebūtų mele...

O jei jau tau taip pastoviai atsitinka, tai geras ženklas - vadinas pagauni momentus ir neleidi sau ten būti :thumbup:

Varlė keliauninkė

Aciu, bet. Toks tavo pasakymas vel sugrazina mane ten, is kur noriu istrukti. I mela. Ir ratas uzsidaro.

Silvija

Ratas tik pas budistus, pas mus - kopimas į kalną ;), bet vieną žingsnį padėjus, reik atsakingai žengt ir kitą, o kliūčių visad bus. Neveltui meldžiam: apsaugok mus nuo staigios ir netikėtos mirties. Ir Jis apsaugos! :D

Varlė keliauninkė

Ne tik pas budistus, ir pas zydus yra. Prasau nepykti, kad as vel apie juos, bet radau be galo grazu zydiska posaki " Keliai, kuriuos mes renkames, veda mus jais" (Пути, которые мы выбераем, ведут нас по ним").

Pilgrim

CitataКрайней степенью прелестного мнения является ересь.
  :)

Прелесть и святые католической церкви

По мнению святителя Игнатия (Брянчанинова), все святые католической церкви,
Citataс того времени как она впала в папизм, находились в состоянии прелести и следовательно не могут быть признаны святыми.
. он разбирает образ жизни Франциска Ассизского, Игнатия Лойолы, Фомы Кемпийского.
свт. Игнатий Брянчанинов О любви к Богу//Аскетические опыты. Том I. С.-ПЕТЕРБУРГЪ. Изданiе книгопродавца И. Л. Тузова 1886. МОСКВА. Издательство «Правило веры» 1993.

профессор Лосев писал о
Citataявной и принципиальной прельщенности католического опыта
.
Лосев А.Ф. Очерки античного символизма и мифологии. С. 858.

Silvija

Tai kaip čia yra, Pilgrim, gal gali paaiškinti?

kukulis

Kaip minėjau, Ignaco Lojolos atveju buvo apsižavėjimo epizodas ir po to buvo iš apsižavėjimo išėjimo laikas. Tai aprašyta Ignaco Lojolos autobiografijoje.

Lygiai tas pats yra kalbama apie kai kuriuos pravoslavų šventuosius, kurie pradžioje savo gyvenimo teigė viena, o gale gyvenimo jau neigdavo anksčiau išsakytus savo teiginius.

Dėl Pranciškaus nežinau, nes nesidomėjau, tačiau yra analogiškas Pranciškui pravoslavų šventasis Serafimas Sarovskis, kuris taip pat kaip ir Pranciškus buvo vadinamas antruoju Kristumi ir kalbėdavo/bendraudavo su gyvūnais.

Todėl manau kad nemaža dalis pravoslavų kritikos katalikų atžvilgiu yra nepagrįsta, o paremta daugiau emocijomis.

Silvija


Aukštyn